2013. március 16., szombat

Gyömbéres-sajtos roppanós



Egy finom és egészséges, immunrendszer erősítő koratavaszi  finomság:
Olajban odatettem pirulni egy nagy fej hagymát, amit előzőleg hosszú vékony szeletekre vágtam. Közben megpucoltam két nagy murkot és egy zellert, és pálcikákra reszeltem. Mire végeztem, üveges lett a hagyma, hát hozzáadtam a zöldségeket.


Egy nagyobb gyömbért megmostam, és anélkül hogy meghámoztam volna, pálcikákra vágtam, és hozzáadtam ezt is a készülő eledelhez. Még megszórtam nagyon kevés apróra vágott fokhagymával, és egy fél pohár vizet töltöttem az ételhez, hogy a zöldségek megpárolódjanak. Kb. összesen 10 percet hagytam, hogy minden roppanós maradjon!
Főztem 2 tojást, és lereszeltem 20 deka sajtot, és megkezdtem egy zöldpaszuly konzervet.

Egy jénai tálba rétegeztem az összetevőket, a következőképpen:

Alul a zöldségek, egy sor paszuly, ismét zöldség, paszuly, a tojások, majd jó vastagon a sajt!
Irány a ler!



Közben leírom, hogy a murok miért is murok? Íme:

A murokról nyelvileg:  – Fehér, ernyős virágú, két éves parlagi növény. Ebből nemesített sárgarépa. A murok neve ősmag(yar)-nyelvi eredetű. Ez a magyarázata annak is, hogy a székelyek őrizték meg e nevet. A murok keresztmetszete a szemünk alakját mutatja, és benne levő tápanyag a szemre rendkívül jó hatással van. A szem az a lyuk, luk, ok, melyen keresztül fény árad be. Innen az ablak szavunk, mely kerek lyukat jelent. A murok fordítva korum, és a murok karós gyökerű. A mur gyök a rágáskor keletkező morajra, zajra, a ru, rum a murok vörös színére utal (rúzsa). A muroknak, mint növénynek, semmi köze a répafélékhez. A répával való hasonlóság külső látványi és hangvonatkozású: karós gyökér, mely rágáskor ropogós hangot ad.

2013 március 16

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése